views:politik3

Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

Both sides previous revision Previous revision
Next revision
Previous revision
views:politik3 [2016/06/02 14:49] – [De fyra grundlagarna] ragnvaldviews:politik3 [2016/06/09 20:13] (current) – [Friheten är en tratt] ragnvald
Line 9: Line 9:
 </TEXT> </TEXT>
  
-Sverige har fyra grundlagar, de kan inte ändras efter opinionssvängningar – det krävs beslut av två på varandra följande riksdagar med allmänna val emellan. Skrivningen måste vara den samma vid båda omröstningarna. En grundlagsfråga kan också (sedan 1980) göras till föremål för en folkomröstning, som i så fall är //bindande//. Detta har ännu inte hänt. +Sverige har fyra grundlagar, de kan inte ändras efter opinionssvängningar – det krävs beslut av två på varandra följande riksdagar med allmänna val emellan. En grundlagsfråga kan också (sedan 1980) göras till föremål för en folkomröstning, som i så fall är //bindande//. Detta har ännu inte hänt. 
  
 Andra lagar får inte strida mot grundlagen, det vill bland annat säga att en "vanlig" lag får inte användas för att begränsa min frihet under exempelvis tryckfrihetsförordningen.  Andra lagar får inte strida mot grundlagen, det vill bland annat säga att en "vanlig" lag får inte användas för att begränsa min frihet under exempelvis tryckfrihetsförordningen. 
Line 19: Line 19:
   * Regeringsformen (RF), som talar om hur landet ska styras både i krig och fred. Här lagstadgas den parlamentariska demokratin och maktfördelningsprincipen (lagstiftande, utövande och dömande makt) och kontrollordningar. Den nuvarande lagen är från 1975.   * Regeringsformen (RF), som talar om hur landet ska styras både i krig och fred. Här lagstadgas den parlamentariska demokratin och maktfördelningsprincipen (lagstiftande, utövande och dömande makt) och kontrollordningar. Den nuvarande lagen är från 1975.
   * Successionsordningen (SO), talar om vilken familj som ärver kungamakten och i vilken ordning. Just nu är det så att bara ättlingar till Karl XVI Gustaf kan bli kung eller drottning.   * Successionsordningen (SO), talar om vilken familj som ärver kungamakten och i vilken ordning. Just nu är det så att bara ättlingar till Karl XVI Gustaf kan bli kung eller drottning.
-  * Tryckfrihetsförordningen (TF), kom 1766 (och därför firar 250 år i år) och garanterade alla rätten att fritt uttrycka sig i skrift utan förhandscensur. Det enda som var förbjudet var att avvika från den sanna kyrkan, mot grundlagarnas innehåll eller att smäda eller kränka kung, råd, riksdagen, ämbetsmän eller andra medborgare. I övrigt var det fritt fram. Redan här hade tryckfriheten status av grundlag, det vill säga att den fick inte utan vidare ändras – vilket Gustav III struntade i 1774 och ändrade så att inget fick göras som kungen inte gillade. Därefter gör vi ett långt hopp till 1949 där den Tryckfrihetsförordning vi har idag trädde i kraft, bland annat som en reaktion på den godtyckliga censur, med transportförebud och annat otyg som infördes under andra världskriget.+  * Tryckfrihetsförordningen (TF), kom 1766 (firar som idé 250 år i år) och garanterade alla rätten att fritt uttrycka sig i skrift utan förhandscensur. Det enda som var förbjudet var att avvika från den sanna kyrkan, mot grundlagarnas innehåll eller att smäda eller kränka kung, råd, riksdagen, ämbetsmän eller andra medborgare. I övrigt var det fritt fram. Redan här hade tryckfriheten status av grundlag, det vill säga att den fick inte utan vidare ändras – vilket Gustav III struntade i 1774 och ändrade så att inget fick göras som kungen inte gillade. Därefter gör vi ett långt hopp till 1949 där den Tryckfrihetsförordning vi har idag trädde i kraft, bland annat som en reaktion på den godtyckliga censur, med transportförebud och annat otyg som infördes under andra världskriget.
 </WRAP> </WRAP>
 <WRAP half column> <WRAP half column>
Line 61: Line 61:
  
 Fram till yttrandefrihetsgrundlagen svävade etermedia i ett moln av "självreglering", eller "självcensur". (Den enda censur som existerar i Sverige sedan kriget är filmcensuren.) Svensk radio och TV har aldrig varit statsägt (även om många verkar tro det). Däremot har man ett uppdrag från staten att tillhandahålla bildning, kultur och nöje. Sveriges radio/TV har också ett beredskapsansvar, att omedelbart informera allmänheten när något allvarligt inträffar.  Fram till yttrandefrihetsgrundlagen svävade etermedia i ett moln av "självreglering", eller "självcensur". (Den enda censur som existerar i Sverige sedan kriget är filmcensuren.) Svensk radio och TV har aldrig varit statsägt (även om många verkar tro det). Däremot har man ett uppdrag från staten att tillhandahålla bildning, kultur och nöje. Sveriges radio/TV har också ett beredskapsansvar, att omedelbart informera allmänheten när något allvarligt inträffar. 
-Staten tillsätter också styrelseordförande i koncernens bolag. Men, formellt är svensk public service oberoende av staten – även om det är staten som håller i penningpåsen.+Staten tillsätter också styrelseordförande i koncernens bolag. Men, formellt är svensk public service oberoende av staten – även om det är staten som håller i penningpåsen. Verksamheten är heller inte skattefinansierad, vilket också många verkar tro.
  
 Public service-mediernas speciella position skapade så småningom det som kallades "proffesionaliseringsideologin", som bland annat innebär att allt ska vara sant och att alla sidor ska komma tilltals. Ett objektivitetskrav, helt enkelt. Man kan tycka vad man vill om objektivitetens möjligheter, speciellt när det gäller urvalet av vilka nyheter som ska presenteras och av vem, men strävan finns där.  Public service-mediernas speciella position skapade så småningom det som kallades "proffesionaliseringsideologin", som bland annat innebär att allt ska vara sant och att alla sidor ska komma tilltals. Ett objektivitetskrav, helt enkelt. Man kan tycka vad man vill om objektivitetens möjligheter, speciellt när det gäller urvalet av vilka nyheter som ska presenteras och av vem, men strävan finns där. 
Line 67: Line 67:
 <WRAP half column> <WRAP half column>
  
-De allmänt erkända massmedieideologierna är dock av en annan art. Då talar man om en //auktoritär ideologi//, dvs. den typ av "frihet som förekom i nazityskland. Öppet för reklam men inte för åsikter. Mot det står en //frihetlig ideologi//, allt är tillåtet. Det ska råda fri etableringsrätt och fri konkurrens. Medierna ska fungera som en tredje statsmakt och vara helt oberoende av de två andra (regering och riksdag). //Den sociala ansvarsideologin// är kanske den som mest liknar det vi är vana vid, dvs. den frihetliga ideologin anses innebära frihet från moraliskt ansvar och förpliktelser, vilket då ersätts med ett krav på att också behandla det obehagliga även om det inte säljer, att granska makten och bedriva folkbildning. Slutligen finns den //marxistiska medieideologin// (även om jag inte kan minnas att Marx hade åsikter om medierna, så jag skulle vilja kalla den sovjetisk) där medierna är i partiets, statens, tjänst. Allt enligt Nationalencyklopedin (S. Hadenius och L. Weibull).+De allmänt erkända massmedieideologierna är dock av en annan art. Då talar man om en //auktoritär ideologi//, dvs. den typ av "frihetsom förekom i nazityskland. Öppet för reklam men inte för åsikter. Mot det står en //frihetlig ideologi//, allt är tillåtet. Det ska råda fri etableringsrätt och fri konkurrens. Medierna ska fungera som en tredje statsmakt och vara helt oberoende av de två andra (regering och riksdag). //Den sociala ansvarsideologin// är kanske den som mest liknar det vi är vana vid, dvs. den frihetliga ideologin anses innebära frihet från moraliskt ansvar och förpliktelser, vilket då ersätts med ett krav på att också behandla det obehagliga även om det inte säljer, att granska makten och bedriva folkbildning. Slutligen finns den //marxistiska medieideologin// (även om jag inte kan minnas att Marx hade åsikter om medierna, så jag skulle vilja kalla den sovjetisk) där medierna är i partiets, statens, tjänst. Allt enligt Nationalencyklopedin (S. Hadenius och L. Weibull).
 </WRAP> </WRAP>
 </WRAP> </WRAP>
Line 114: Line 114:
 Just nu är det ganska högt i tak, eller brett i tratten, våra grundlagar gäller och är tack vare sin konstruktion svåra att ändra – och värda att försvara. Just nu är det ganska högt i tak, eller brett i tratten, våra grundlagar gäller och är tack vare sin konstruktion svåra att ändra – och värda att försvara.
  
-Den som tänker sig inskränka tratten bör, med en blick tillbaka på spanska inbördeskriget, andra världskriget, Vietnamkriget och andra konflikter komma ihåg att din terrorist kan vara min frihetshjälte, och omvänt. Trattens lag säger att om vi förbjuder den ena så riskerar vi i förlängningen att förbjuda också den andra. Gestapo kallade min far terrorist, vad han kallade dem ska vi inte skriva.+Den som tänker sig inskränka tratten bör, med en blick tillbaka på spanska inbördeskriget, andra världskriget, vietnamkriget och andra konflikter komma ihåg att din terrorist kan vara min frihetshjälte, och omvänt. Trattens lag säger att om vi förbjuder den ena så riskerar vi i förlängningen att förbjuda också den andra. 
 + 
 +Det mesta av det vi är rädda för //är redan förbjudet// i brottsbalken, t.ex. i 18 kap. **Om högmålsbrott**, som bland annat i 5 paragrafen stadgar 
 </WRAP> </WRAP>
 <WRAP half column> <WRAP half column>
-Det mesta av det vi är rädda för //är redan förbjudet// i brottsbalken, t.ex. i 18 kap. **Om högmålsbrott**, som bland annat i 5 paragrafen stadgar  
  
 "//Den som övar olaga tvång eller olaga hot med uppsåt att påverka den allmänna åsiktsbildningen eller inkräkta på handlingsfriheten inom politisk organisation eller yrkes- eller näringssammanslutning och därigenom sätter yttrande-, församlings- eller föreningsfriheten i fara, dömes för brott mot medborgerlig frihet till fängelse i högst sex år.//" ([[https://lagen.nu/1962:700#K18|Hela texten]].) "//Den som övar olaga tvång eller olaga hot med uppsåt att påverka den allmänna åsiktsbildningen eller inkräkta på handlingsfriheten inom politisk organisation eller yrkes- eller näringssammanslutning och därigenom sätter yttrande-, församlings- eller föreningsfriheten i fara, dömes för brott mot medborgerlig frihet till fängelse i högst sex år.//" ([[https://lagen.nu/1962:700#K18|Hela texten]].)
Line 126: Line 127:
  
 Det räcker väl så? Vi behöver t.ex. ingen speciell lag för resor till Syrien eller för bekämpande av de verkligt obehagliga åsikterna och deras företrädare. Vi kan börja med att tillämpa det vi har. Det räcker väl så? Vi behöver t.ex. ingen speciell lag för resor till Syrien eller för bekämpande av de verkligt obehagliga åsikterna och deras företrädare. Vi kan börja med att tillämpa det vi har.
 +
 +Istället bor debattörerna fokusera på den andra, och kanske ännu viktigare, principen: //offentlighetsprincipen//, som innebär att makthavarna är skyldiga att bokföra vad de gör, och att ge oss insyn i bokföringen. Utan offentlighetsprincipen har vi eventuellt inget att berätta och kan inte ställa politiker och tjänstemän till ansvar för vad de gjort, eller inte.
 +
 +Det ser ut som om EU i allmänhet inte riktigt gillar denna princip, så istället för att ropa på förbud hemma borde vi motarbeta att inskränkningar kommer "utifrån", från EU. Se t.ex. [[http://www.regeringen.se/informationsmaterial/2015/10/offentlighetsprincipen/|regeringskansliets]] sida om offentlighetsprincipen.
 + 
 </WRAP> </WRAP>
 </WRAP> </WRAP>
  • views/politik3.1464878986.txt.gz
  • Last modified: 2016/06/02 14:49
  • by ragnvald